מהי זכיינות ומהן הזכויות של זכיין בעסק?

זכיינות הינה מודל עסקי נפוץ. באמצעות המודל נחשפים אנשים פרטיים להזדמנויות עסקיות חדשות ומנגד בעלי עסקים יכולים להתרחב, להתפתח ולהפוך לרשת בלי ליטול סיכונים מיותרים. בעלי עסקים רבים הנמצאים בצומת התלבטות לגבי המשך הצמיחה של העסק וכן המעוניינים לפנות לשוק העצמאי שואלים את עצמם מהי בדיוק זכיינות והאם היא עשויה להיות צעד רווחי עבורם. חברת ביזלנד כאן כדי לתת תשובות מדויקות.

 

כמה מילות הסבר על המושג: "זכיינות"

איגוד הזכיינות הלאומי המכונה IFA מגדיר את המושג זכיינות כמערכת יחסים בין רשת לזכיין על בסיס חוזה בהתחייבות של הרשת לתמוך בזכיין במספר תחומים כמו: ידע, הכשרה ושיווק המותג. בתמורה להתחייבויות הרשת משקיע הזכיין מכספו בעסק וכן מחויב לשימוש בשם המסחרי, בפורמט ובנהלי הרשת.

הזכיין נהנה ממוניטין הרשת ומהניסיון שצבר המותג בשיווק, מיתוג פרסום ומכירות. זיכיון במילים אחרות הינו הרשאה אותה נותנת רשת לזכיין לשיווק מוצרים או שירותים שלה תוך קיום נהלי האיכות של הרשת.

 

כיצד מתנהל בפועל מודל הזכיינות?

הזכיין אחראי על השקעה כספית לפתיחת העסק ובתמורה צובר ידע על חשבון ניסיון הרשת, מקבל גישה למערכת העסקית שלה ולעיתים הרשת אף מלווה אותו בתהליך ההתפתחות של עסק עם זכיינות.

 

עסקת זכיינות – 2 צידי העסקה

יתרונות הזכיינות לזכיין

מודל עסקי זה מקצר לזכיין תהליכים משמעותיים הקשורים בפתיחת עסק וכן נהנה מהמוניטין ונאמנות הלקוחות לחברה הקיימות כבר ביחס לרשת, מה שחוסך השקעה כספית אדירה.

 

יתרונות הזכיינות לרשת

הרשת נוטלת אחוזים ממחזור המכירות ומרוויחה דמי הזיכיון זאת בנוסף ליכולת ההתרחבות וההתפתחות שלה ללא השקעת משאבים וגיוס כוח אדם.

 

זכיינות – ניהול עסק תחת הנחיות תפעול

לפני חתימה על הסכם של זכיינות חשוב שתבדקו האם מתאים לכם לעבוד תחת הנחיות התפעול של הרשת. גם במידה ומודל הזכיינות אכן נכון לאופייכם חשוב לבדוק את רמת המוניטין של החברה, היקף התמיכה שלה והתכנית העסקית אותה היא מציגה כדי לבחון האם הזכיון הספציפי אכן מתאים לכם.

 

סוגי המודלים בזכיינות

בזכיינות קיימים 2 מודלים עיקריים:

 

זכיינות בפורמט עסקי

הזכיין מקבל רישיון שימוש במותג החברה באופן קבוע. הוא מקבל גישה למערכות העסק ולומד את שיטת ניהול הרשת. שיטה זו תכלול הדרכה מפורטת של הזכיין בנוגע למערכות ממוחשבות, תכנית השיווק עליה מתבססת הרשת, מדריכי תפעול ועוד. יש לדעת כי כיום מודל עסקי זה הוא הנפוץ בעולם הזכיינות.

 

זכיינות בהתבסס על הפצת מוצרים

הזכיין מקבל רישיון לשימוש בשם המסחרי ובלוגו החברה לצורך מכירה או הפצה של מוצרי הרשת ואינו מקבל הדרכה וגישה למערכות העסק. שיטה זו נפוצה בעסקי מזון, משקאות, חנויות למכירת ציוד, תחנות דלק ועוד.

 

זכיינות ברחבי העולם

הזכיינות הפכה להיות מודל עסקי מוכר כאשר רוב עסקי הזכיינות מפעילים עד כ-50 סניפים אולם ישנן חברות ענק המפעילות אלפי סניפי זכיינות מסביב לעולם כמו מקדונלדס וסטארבקס.

עֵסֶק

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
מיתוג
מה זה מיתוג אישי?

המילה מותג לרוב גורמת לנו לחשוב על החברות הגדולות בענפי התעשייה השונים. עם זאת, קיימים מותגים אחרים, מותגים אישיים, שסובבים סביב אדם מסוים ולא בהכרח

קרא עוד »