יש לכם עוזרת בית? דעו איך לא תפרו את זכויותיה

עובדי משק בית זכאים לזכויות והאחריות עליהן היא של המעסיק. אז אם אתם לא רוצים להיות חשופים לתביעות, כדאי שתדעו עם מי להתייעץ ותכירו את הזכויות הבולטות הקיימות כיום בחוק בישראל העסקת עובדים במשק בית מחייבת שמירה על הזכויות המלאות שלהם.

באופן כללי, עובדים ועובדות זכאים לכל הזכויות שמוענקות לעובדים שכירים. עם זאת, עובדי משק בית מועסקים בדרך כלל בצורה שעתית. בגלל אופי העסקה כזה, המשמעות היא ששכר העבודה משולם על בסיס שעות עבודה בפועל או על בסיס יום עבודה בפועל – מה שמשפיע ישירות על הדרך שבה מחשבים את הזכויות הסוציאליות שלו ואת התגמול הכספי עבורן.

 

מה השכר המינימאלי שאותו מותר לשלם?

מעורבות בעלי מקצוע מהתחום המשפטי היא תנאי לשמירת הזכויות של עובדי משק בית וניקיון. כך לדוגמא התייעצות עם עו"ד ליאת פייגל יכולה לעזור למעסיקים של עוזרת בית בשלבים שונים של מערכת היחסים מולה: החל מהשאלה האם בכלל מותר להעסיק אותה, דרך שמירה על הזכויות שלה תוך כדי תקופת העבודה ועד סיום ההתקשרות בצורה חוקית ומלאה.

אבל למרות שיש שורה ארוכה של חוקים, העיקרון מאחוריהם זהה. כאמור, עובדי משק בית זכאים לאותן זכויות כמו כל עובד אחר במשק. בין היתר, המשמעות היא שעל המעסיק קיימת חובת תשלום שכר שאינו נמוך מסכום המינימום. חוץ מזה, חובה על המעסיק להסדיר את התשלום למוסד לביטוח לאומי – למרות שחלק מהתשלום מנוכה משכר העובד.

 

מה לגבי פנסיה וימי חג?

עוזרת בית זכאית לזכויות רבות ובהן ביטוח פנסיוני. בצד של המעסיק, המשמעות היא שחלה עליו חובת הביטוח הפנסיוני בצורה מסודרת, למרות שגם פה חלק מהתשלום מנוכה משכר העובדת.

לשם השוואה, על המעסיק לשלם שכר מלא עבור ימי חג אם הם מתרחשים ביום ההעסקה הרגיל של העובד. מכאן והלאה, על המעסיק להקפיד לשלם דמי הבראה כרגיל והחזר הוצאות נסיעה. במקרים מסוימים, עובדים במשק בית זכאים למענק עבודה – מה שמכונה מס הכנסה שלילי – מטעם המדינה ובסכום שעשוי להגיע לאלפי שקלים בכל שנה ללא עלות מצד המעסיק.

 

טיפים להתנהלות נכונה מול עוזרת בית

התנהלות נכונה מול עוזרי בית מחייבת את ההיכרות עם דרישות החוק ועם הזכויות הקבועות בו. אם למשל מחליטים להעסיק עוזר בית בתשלום מסוים לשעה, צריך למלא את כל שאר המחויבות הכספיות כלפיו ובהן תשלום דמי ביטוח לאומי, צבירה של ימי חופשה שנתית, הפרשות לביטוח פנסיוני, תשלום דמי הבראה וחבות לפיצויי פיטורים.

לסיכום, הדרך הכי טובה למנוע מצב שבו מפרים את זכויות עובדי משק הבית היא להכיר את התקנות הרלוונטיות בחוק. בגלל שעובדי משק בית זכאים לכל הזכויות המוענקות לעובדים שכירים, זה פשוט מכפי שנהוג לחשוב.

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
ניתוח קיסרי
רשלנות רפואית בניתוחים בחו"ל

עריכת ניתוח בחו"ל היא לעיתים קרובות הפיתרון היחיד, או הפיתרון הטוב והנכון ביותר במקרים מסוימים. הן מערכת הבריאות והן ביטוחי הבריאות הפרטיים, מכירים בעובדה שיש

קרא עוד »
אירופאית ראשית
אזרחות אירופאית

אלפי ישראלים פונים בכל שנה לרשויות בפורטוגל וזאת על מנת לקבל אזרחות פורטוגלית. מהם היתרונות באזרחות הזו? כל הפרטים.   אזרחות אירופאית – שפע של

קרא עוד »