התיישנות תביעה בתאונת דרכים – מהו המועד ואיך זה משפיע

חוק ההתיישנות קובע בפירוש שבאותה במידה שיש לנפגע זכות לתביעה, לאחר תקופת זמן מסוימת התביעה תעבור את זמן ההתיישנות שלה והרלוונטיות שלה תרד ולכן לא תקבל את הטיפול והשיפוט עבורה.

האם יש פרק זמן להגשת התביעה? מהו מועד ההתיישנות ועוד…

 

מהו אורך תקופת ההתיישנות?

למקרי התיישנות תביעה תאונת דרכים, אורך התקופה ומועד תחילת הספירה יש מספר פרמטרים –

  • הספירה מתחילה מיום היווצרות העילה, במקרה שלנו הספירה תתחיל מיום תאונת הדרכים.
  • התקופה אורכת 7 שנים כך שמיום התרחשות התאונה הנפגע יוכל להגיש את התביעה עד כשבע שנים אחריה גם אם מצבו הרפואי של הנפגע השתנה בשנים אלו.
  • בלבול נפוץ הוא בין תקופת ההתיישנות של 3 שנים הרלוונטית לתביעה בגין נזקי רכב ורכוש ולא גוף.
  • בלבול נפוץ הוא בין ביטוח הרכב לביטוח תאונות אישיות שהוא גם מחזיק בתקופת התיישנות של 3 שנים גם לנזקי גוף.

 

איך חוק ההתיישנות פועל במקרה של קטין שנפגע?

אחת החריגות לחוק ההתיישנות הינה הטבה עם קטינים מתוך רצון לתת להם את ההזדמנות לתבוע את זכיותיהם בתור בגידים ולכן הספירה של שבע השנים תתחיל כשהנפגע יגיע לגיל 18 אם התאונה התרחשה בכל גיל קטין. עם זאת ישנה חשיבות רבה לתיעוד וליווי רפואי משפטי של הקטין אם ברצונו לתבוע את חברת הביטוח מכיוון שהוכחת פגיעה שנים לאחר התאונה צריכה להיות מדויקת ביותר על מנת שהקטין יזכה בפיצויים המגיעים לו.

 

איך עוצרים את ספירת תקופת ההתיישנות?

רק תביעה רשמית המוגשת לבית המשפט פותחת בתהליך התביעה ועוצרת את מרוץ ההתיישנות ועל כך יש לשים דגש ותשומת לב שגם מכתב רשמי לחברת הביטוח ואפילו לבית המשפט לא יהיו מספקים, אלא רק הגשת תביעה רשמית לבית המשפט. נדמה כי תקופה בת 7 שנים היא ארוכה ונותנת מספיק זמן לכל נפגע להגיש את תביעתו אך הבעיה היא בחוסר הידיעה של מבוטחים בזכותם לתבוע, ייתכן וההכרה כי פגיעתם תוכל להיות מוכרת ולהביא לקבלת פיצויים תגיע רק שנים לאחר התאונה.

 

מה קורה לאדם שהגיש את תביעתו לאחר תום תקופת ההתיישנות?

במקרים כאלו ניתן להגיש תביעה נוספת לבית המשפט בבקשה להאריך את תקופת ההתיישנות בגין גורמים שונים כמו זו שהזכרנו – חוסר ידיעה של זכויות, התנהלות לקויה והתמשכות תהליכים מול חברת הביטוח, הבנה כי פגיעות נפשיות או גופניות נגרמו עקב אותה תאונת דרכים רק זמן רב אחריה. במקרים האלו לבית המשפט קיימת אפשרות די מצומצמת אך קיימת להארכת תוקף ההתיישנות ומתן טיפול בתביעה.

 

לסיכום

דעו את זכויותיכם מול פוליסת הביטוח שלכם וזכרו שלא מומלץ לדחות תהליכים כאלה והכו בברזל כל עוד הוא חם, בכל מקרה אנו ממליצים להיעזר בליווי מקצועי של עורכי דין שיודעים להתמודד מול הגופים הגדולים בעוד האזרחים הקטנים יסתבכו מולם.

ספר ופטיש

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
שאלות נפוצות - תאונות דרכים
שאלות נפוצות – תאונות דרכים

תאונות דרכים הן למרבה הצער תאונות  שיכולים להיות בעלי השלכות משמעותיות על המעורבים. לאחר התנגשות, אנשים מוצאים את עצמם לעתים קרובות מתמודדים עם מספר עצום

קרא עוד »
פציעה בקטנוע
פגיעת קורקינט? מה ניתן לעשות?

קטנועים זכו לפופולריות עצומה כאמצעי תחבורה נוח וידידותי לסביבה. עם זאת, עם העלייה בשימוש בקטנועים, חלה גם עלייה בפציעות הקשורות לקטנוע. חשוב להבין את הסיכונים

קרא עוד »