הטרדה מינית קשישים

הזמן החולף והשנים העוברות מביאות את כולנו בבוא העת לגיל זקנה, בה הגוף כבר אינו מתפקד כמו פעם ואף זקוק מידי פעם לתמיכה וסעד. ולעיתים, דווקא מצב זה של חוסר ישע מהווה פתח למעשי הטרדה והתעללות מינית כלפי הקשישים

 

מקרי התעללות בקשישים

הגוף שלנו מתפקד ברבות השנים כמכונה משומנת היטב, אך בסופו של דבר, עם הגיענו לגיל זקנה, גם הגוף נותן את אותותיו ופעולות שגרתיות כמו הליכה, לבישת בגדים, מקלחת ועוד, הופכות לפעילויות מאתגרות במיוחד, אשר לעיתים מצריכה את תמיכתם של הסביבה הקרובה ובני המשפחה.

אך דווקא מציאות זו של חוסר ישע, מהווה כר פורה לניצול הקשישים ואף התעללות בהם, כאשר הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על כך שכל קשיש חמישי המתגורר בקהילה, עבר מקרה התעללות, היכול לנוע בין אמירות מבזות ומשפילות ועד למקרי אלימות פיזית של ממש, דוגמת מכות ואלימות בעלת אופי מיני.

 

המאפיינים של הטרדות והתעללות מינית בקשישים

בין מקרי ההתעללות השכיחים אצל אוכלוסיית הקשישים, נמצאים מקרי הטרדות והתעללות מינית בקשישים, כאשר מלבד אי הסכמתו של הקשיש לביצוע המעשים, גם מקרים בהם לא יכול היה הקשיש להביע את הסכמתו או התנגדותו למעשים, ייחשבו כהתעללות מינית.

למידע נוסף הטרדות מיניות בכלל ועל הטרדות מיניות כלפי קשישים בפרט, ניתן למצוא בשפע באתרים ובמחקרים השונים שבוצעו בתחום, כאשר האחרונים מצביעים על מאפיינים בולטים המעמידים את הקשישים בסיכון מוגבר להתעללות מינית, דוגמת מגורים משותפים, בידוד חברתי של הקשיש, מצב כלכלי קשה, קשיי תקשורת ועוד.

 

הקושי בחשיפת מקרי ההטרדות בקרב אוכלוסיית הקשישים

לא מעט פעמים מקרים אלו של התעללות מינית בקשישים זוכים לחשיפה תקשורתית, החושפת מסכת של התעללויות והטרדות שנמשכה פרקי זמן ארוכים. וכאן למעשה טמון הקושי המהותי בטיפול בבעיה – הקושי של חשיפה המקרים.

אחת הסיבות העיקריות לקושי בחשיפת המקרים הוא הבושה הרבה שהקשישים חשים בעת הצורך לחשוף את האירועים, הן בגלל עצם העובדה כי הסיטואציה רק מעצימה את חוסר האונים והתלות שלהם והן בגלל הפחד הממשי מפני פגיעה חמורה אף יותר.

 

כיצד בכל זאת ניתן לגלות סימנים להתעללות?

לעיתים, לא צריך לשמוע במפורש את תיאור המקרה מפי הקשיש, כאשר תשומת לב וערנות גבוהה להתנהגות חריגה, גופנית ונפשית, כמו גם הופעה חיצונית מרושלת וכל שינוי חריג אחר, יכולים להצביע כאלפי עדים על מצוקה נפשית של הקשיש.

בכל מקרה בו עולה חשש כזה כי התקיימה התעללות בקשיש על רקע מיני, ניתן לפנות למוקדי עזרה ממשלתיים שונים ולא פחות חשוב, לסיוע של עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום.

 

התעללות והטרדות מיניות אצל קשישים

בסופו של דבר, חוסר הישע גורם לניצולם של הקשישים, לעיתים אף באופן מיני כמו שראינו לעיל. לצד הקושי בחשיפתם של מקרים כאלו, הנובע בעיקר מבושה רבה של הקשיש, ניתן לזהות שינויים חריגים בהתנהגות הקשיש, באופן המצביע על מצוקה נפשית וצורך לברר את המהלך הבא שלכם, עם עורך דין מקצועי בתחום.

הטרדה מינית קטינים

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא