דיכאון קשה במהלך השירות הצבאי? יש מה לעשות

השירות הצבאי במדינת ישראל מהווה חובה שחלה על כל אזרחי המדינה לפי חוק. בשל שיטת הגיוס "צבא העם", קורה לעיתים שהצבא מגייס לשירותיו חיילים בעלי פגיעות למצבים מסוימים. יתרה מכך, גם אלו שאינם בעלי פגיעות מובנית, חשופים למצבי קיצון ובהתאם יכולים לפתח מצוקות נפשיות לרבות דיכאון קליני קשה. במידה ואתם או קרוביכם פיתחתם דיכאון קליני במהלך השירות הצבאי – כדאי שתדעו שיש מה לעשות.

 

דיכאון קשה – מה זה?

לפני שניגע במצב של דיכאון קשה במהלך השירות הצבאי, חשוב להבין מהו דיכאון. דיכאון הוא מצב נפשי שיכול לפרוץ עקב סיבות גנטיות או סביבתיות הכולל בתוכו סבל רב עבור אלו שמתמודדים אתו. בין התסמינים המאפיינים דיכאון קשה ניתן למצוא תחושה שלילית כללית, חוסר תאבון או תאבון יתר, חוסר שינה או שינת יתר, מחשבות אובדניות, הימנעות מאירועים חברתיים, חוסר ביכולת לחוש הנאה ופגיעה ניכרת בתפקוד היומיומי.

כמו כן, שינוי חד באורחות החיים, כמו למשל תחילת שירות צבאי, עלול להוות טריגר להתפרצות של דיכאון קשה. חשוב לדעת, במידה וקיימת אבחנה של דיכאון במסגרת שירות צבאי ניתן להגיש תביעה למערכת הביטחון, באמצעות עורך דין יעקב אמיר וכך לקבל פיצויים ממערכת הביטחון.

 

מה גורם להתפרצות של דיכאון קשה בשירות הצבאי?

השינוי החד מהחיים האזרחיים לחיים כחייל עלול להיות חד מידי עבור חלק מהחיילים ובהתאם יבוא להתפתחות של דיכאון. בנוסף, המערכת הצבאית יכולה להתפרש כאטומה במקרים רבים, כך שחייל יכול למצוא את עצמו בתפקיד שאינו תואם את יכולותיו האישיות או החברתיות.

חוסר האונים הנחווה בסיטואציה הזאת גם כן עלולה להוות טריגר להתפרצות של דיכאון קשה. כמו כן, במקרים רבים חיילי צה"ל חשופים לסיטואציות קשות למדי באופן שישרה עליהם לחץ רב. לחץ גבוה מידי גם הוא מהווה גורם סיכון להתפרצות של דיכאון קליני קשה.

 

איך מאבחנים דיכאון קשה בצבא?

הליך האבחון בצבא עובר ראשית דרך המפקדים. חייל שחש הרעה במצבו הנפשי ידווח על כך למפקדיו ואלו יעבירו דיווח לקב"ן. הקב"ן יבצע הערכה ראשונית של מצבו הנפשי של החייל ולפי התרשמותו יעביר את החייל להערכה פסיכיאטרית. במסגרת ההערכה הפסיכיאטרית, הפסיכיאטר יקיים אבחון מקצועי אשר במסגרתו החייל יקבל אבחון נפשי, יקבע מתי פרץ הדיכאון, מה הפרופיל המעודכן של החייל וכן מה הם דרכי הטיפול המומלצים.

 

תביעה מול מערכת הביטחון

במידה וקיימת אבחנה בדבר דיכאון קליני במהלך השירות הצבאי חשוב לדעת שניתן לתבוע את מערכת הביטחון ובהתאם לקבל אחוזי נכות ופיצויים. בנוסף, גם אם האבחנה התקבלה אחרי השירות הצבאי אך ניתן לקשר בין התפרצות הדיכאון לבין השירות הצבאי ניתן להגיש את התביעה.

במסגרת התהליך, קיים צורך להוכיח קשר סיבתי בין התפרצות הדיכאון לבין השירות הצבאי. כדי להקל על התהליך, מומלץ להיוועץ בגורמים מקצועיים שיסייעו לכם לקבל את שמגיע לכם. נאחל מכאן המון בריאות והצלחה רבה!

דיכאון במהלך השירות הצבאי

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
מהי הלבנת הון ומה העונש עליה
מהי הלבנת הון ומה העונש עליה?

הלבנת הון היא עבירה פלילית חמורה הכוללת הסתרה של מקור הכספים שהופקו מפעילות עבריינית. מטרת העבירה היא להפוך את הכספים "נקיים" לכאורה, כאילו הושגו באופן חוקי. הלבנת

קרא עוד »
שאלות נפוצות - תאונות דרכים
שאלות נפוצות – תאונות דרכים

תאונות דרכים הן למרבה הצער תאונות  שיכולים להיות בעלי השלכות משמעותיות על המעורבים. לאחר התנגשות, אנשים מוצאים את עצמם לעתים קרובות מתמודדים עם מספר עצום

קרא עוד »
פציעה בקטנוע
פגיעת קורקינט? מה ניתן לעשות?

קטנועים זכו לפופולריות עצומה כאמצעי תחבורה נוח וידידותי לסביבה. עם זאת, עם העלייה בשימוש בקטנועים, חלה גם עלייה בפציעות הקשורות לקטנוע. חשוב להבין את הסיכונים

קרא עוד »